donderdag 9 december 2010

Spaarlampen populairste energiebesparingstip


Besparen is in. Uit onderzoek van Europa’s grootste energieleverancier E.ON blijken in Nederland besparingen op boodschappen, energieverbruik en uitjes de meest populaire besparingsmethodes voor de komende periode te zijn. Het scherper inkopen van de dagelijkse boodschappen voert daarbij de lijst aan. Maar liefst 80% van de ondervraagden ziet dat als zekere besparingsmethode. Bijna tweederde van de Nederlanders let daarnaast ook op het energieverbruik. Het gebruik van spaarlampen wordt daarbij vaak genoemd. E.ON peilt onder de 30 miljoen klanten in Europa regelmatig hun mening over energiethema’s.

Het letten op het energieverbruik wordt door 64% van de Nederlanders aangegeven als een van de maatregelen die zij treffen voor het besparen van geld. Dit wordt door hen op verschillende manieren aangepakt. Deelnemers aan het onderzoek van E.ON hebben hun bespaartips op een rijtje gezet:

Energiebesparing top 3:
1. Ik gebruik spaarlampen
2. Ik zet de verwarming structureel lager
3. Ik ben overgestapt naar een meer voordelige energieleverancier


Roel Meijerink, manager Marketing & Sales bij E.ON Benelux herkent deze volgorde van tips: “Wij merken dat de Nederlandse consument steeds beter voor zichzelf inziet wat hij of zij kan doen om energie te besparen. Het overstappen naar een meer voordelige energieleverancier wordt daarbij ook vaak als middel gezien. Echter dien je daarbij wel naar je besparingen op de lange termijn te kijken. De meeste besparingen zie je namelijk niet meteen terug maar kunnen op jaarbasis flink wat energie en geld besparen.”

Nederlandse man is koukleum
Opvallend is dat tip 2 vaker door vrouwen wordt genoemd dan door de mannen. Van de vrouwen zegt 80% de verwarming structureel lager te zetten om 66% van de mannen. Mocht de bespaartip worden ingevoerd in huis dan hebben de mannen het zwaarder dan vrouwen. Uit het onderzoek van E.ON blijk namelijk dat mannen de echte koukleumen zijn. Zij geven aan 20,26 graden Celsius de meest aangename temperatuur in huis te vinden. Terwijl vrouwen bij gemiddeld 20,12 graden Celsius al lekker opgewarmd zijn.

Sauna bij de schoonouders
Thuis kan men de temperatuur zelf bepalen maar op andere plaatsen vaak niet, wat leidt tot koude rillingen of oververhitting bij de deelnemers aan het onderzoek van E.ON. Meer dan een derde (35%) van hen geeft aan het te warm te vinden in winkels, 29% vindt het te warm op het werk en iets meer dan een kwart vindt het te warm bij de schoonouders en grootouders. Opvallend is dat ‘het werk’ eveneens genoemd wordt als het gaat om plekken waar het te koud is. Bijna een kwart (24%) van de respondenten geeft aan het daar te koud te vinden. Ook in het vliegtuig krijgt men kippenvel, 26% vindt de temperatuur daar ook te laag.

Over E.ON
E.ON AG is het grootse energiebedrijf van Europa met meer dan 30 miljoen klanten in 30 landen. E.ON heeft 88.000 medewerkers en een omzet van € 82 miljard. E.ON Benelux produceert en levert elektriciteit, warmte en gas aan zowel particuliere klanten als de zakelijke markt. E.ON is in een vergelijking van de energietarieven door de Consumentenbond in september 2010 aangemerkt als de voordelige keuze.

Bron: E.ON

Geen opmerkingen: