donderdag 18 november 2010

Verlichtingsplan en cameravrees (2)


Gisteren was het dan zover. De opnamedag voor het programma Consumenten 24 van de Vara. Inderdaad, een complete dag opname maken voor eigenlijk maar 10 minuten uitzending. Nooit gedacht dat dit zoveel tijd in beslag zou nemen.

Om het verhaal omtrent het geven van advies over “Verlichting” van voor naar achter te filmen ben je dus steeds op een andere plek bezig.
Buiten een opname maken. Binnen op locatie, bij het gezin het verlichtingsadvies, opname maken. Interview met mij. Op locatie in een verlichtingswinkel opname maken van het uitzoeken van lampen, en informatie geven over verschillende soorten lichtbronnen. En als laatste het resultaat filmen in de woonkamer.


Dit houd ook in dat het licht voor de camera moet kloppen, het geluid van je microfoon weer aanstaat en je niet bukt naar de camera toe. Regelmatig moesten we dus hiervoor onderbreken, en als alles klopte dan klopte mijn zin weer niet of ik deed mijn handelingen te snel. Alles gaat in fasen van wachten, opnemen en overdoen.

De nacht vóór de opname kon ik slecht slapen en er schoten steeds flarden tekst door mijn hoofd.
De nacht na de opname kon ik nog slechter slapen, zat nog vol adrenaline, en vraag me steeds af of het wel is geworden zoals ik voor ogen had. Wat blijft er van al die uren bezig zijn over voor 10 minuten uitzending? Twijfel, angst en zenuwen wisselen elkaar ook nu weer af.
Rond de Kerstdagen is de uitzending en ik zal dus nog weken in spanning moeten zitten.

Ik moet vertrouwen hebben in de cameraman en de montageafdeling!!!!!

Geen opmerkingen: